الاثنين، أغسطس 11، 2014

عودة لنفسى .. (9) المحنه

الحياة مش سهله ومش هتلاقيها ماشيه بسهولة .. وكل ما تحس فى لحظة انك وصلت لقمة السعادة وحققت كل اللى نفسك فيه هتلاقيها اديتك على قفاك وضحكت عليك وطلعتلك لسانها .. ايوه الدنيا مالهاش امان ودايما بتحطنا فى اختبارات وامتحانات .. والشاطر بقى هو اللى يعرف ان اى صعوبه بيمر بيها ما هى الا مجرد اختبار ولازم يصبر عليه وينجح فيه علشان ياخد المكافأة فى الاخر .. ماهو على قد ما الدنيا مالهاش امان على قد ما هى برضه بتكافأ اللى بينجح فى امتحاناتها .. وهدايها سخيه جدا.

فى قلب كل محنه منحه الاهيه .. فيه مشاكل كتير بيبقى ظاهرها عذاب وجحيم والواحد كده بيحس ان دى نهايه الدنيا بالنسباله  بس لما بيركز قوووى قوى او لما بيفوق من الصدمة اللى فى الأول دى او لما بيمر شوية وقت كده بيكتشف قد ايه ربنا رحيم وابدا مش بياذينا وابدا مش بيجيبلنا شيء يأذينا او يتسبب فى آلامنا لان ربنا مش بيحبنا نتالم .. ربنا خلقنا وعاوز يفرحنا وعلشان نحس بالفرحه لازم نحس بشوية حزن كده فى الأول.

حقيقة انا بعيشها وحسيتها قوى من قريب .. المحنه اللى مريت بيها كشفتلى حقايق كتير فى حياتى سواء فى تفكيرى او علاقاتى او فى حقيقة الناس اللى حواليه .. عرفت وحسيت بجد مين بيحبنى علشان انا دعاء او مين كان بيمثل الحب ده .. عرفت مين بيضحك فى وشى ومن قلبه بيحبنى بجد ومين الضحكة اللى على وشه اصفر من صفار البيض البلدى :D :D مين كان جواه الحب خالص لله مالهوش اسباب ومين كان حبه مربوط باسباب وان زالت الاسباب انتهى الحب !!

فى وقت من الأوقات كنت مضايقه وحزينة وبتاع الجو الطبيعي لاى ازمة او مشكلة فى الأول .. بعد شوية وقت صغيرين حسيت انى مرتاحه ومبسوطة .. لان المحنه اللى ربنا حطنى فيها على قد صبرى فيها وعلى قد ما لجأت لربنا فيها كتير على قد ما ورانى حقايق كتير ونورلى حاجات كتير فى حياتى.

حاجه كده كان حد غالى عندى قالهالى .. مادام انتى ما غلطتش فى حد ومتأكده انك ما عملتيش حاجه وحشه فى حد يبقى ارتاحى من جواكى وما يهمكيش رد فعله .. فى الآخر هو الخسران .. ولما بصيت على الموضوع من جوايا لقيته فعلا حقيقى قوى لانى دايما كنت بحب كل الناس قوى ومن غير ما افرق فى الحب ده ما بين حد وحد .. بس اكيد مش كل اللى هحبه هيحبنى بنفس الطريقه او هيوصله حبي بنفس الطريقه .. فيه ناس بتبيع بسهولة ودول ربنا يبعدهم عننا ويحفظنا منهم ويهديهم بقى .. وفيه ناس بتمثل الحب علشان اغراض معينه او علشان مجبره تتعامل معاك ودول زى اللى قبلهم ربنا يبعدهم عننا ويهديلهم حالهم مش ناقصين احنا .. وفيه ناس بتحب قوى بس ما بتعرفش تعبر عن الحب ده بس اول ما يبقى الموضوع جد تلاقيهم اول ناس واقفين فى ضهرك .. وفيه حاجات كتير قوى حوالينا.
حقيقة صغيره مالهاش علاقة بالكلام اللى فات 
الحب الحقيقي فى الأيام دى بقى قليل قوى .. سواء الحب الرومانسي بين اتنين او الحب اللى بين الأصدقاء .. اه فيه ناس كتير بتحب بعضها وفى اصدقاء واصحاب كتير حلوين وكويسين مع بعضهم لكن حالة الحب الحقيقية .. الحب اللى كله تضحية واخلاص من القلب بجد .. الحب اللى بيساعدك تغفر للقدامك وتنساله اى حاجه علشان انت فعلا بتحبه ومش عاوزه يبعد عنك ومش متخيل حياتك وهو مش جزء مهم فيها .. الحب اللى بيخليك تسامح من غير ما تحس انك بتيجي على كرامتك .. الحب اللى بيخليك انسان بمعنى الكلمة .. الحب اللى مهما هربت منه هيجري وراك وقلبك مش هيقدر يبعد عنه .. الحب اللى يعيش العمر واللى ما يتبدلش  مهما عرفت ناس كتير فى حياتك بعده  .. الحب ده بقى فعلا نادر الوجود فى حياتنا دلوقتى .. وزى ما حاجات كتير بقيت بايظة وفاسدة زى الأكل والمايه والهوا .. الحب فى الغالب بقى فاسد .. او الناس هى اللى بقيت فاسدة وشوهته.


ليست هناك تعليقات: