الأربعاء، أغسطس 06، 2014

عودة لنفسي (6)

المهم تبقى مرتاحه ومبسوطة
اااه انا فعلا مرتاحه ومبسوطة .. يمكن مرتاحه اكتر من اى وقت تانى وده يرجع لاسباب كتير قوى .. منها انى بقيت بعمل اى حاجه لنفسي وبنفسي وفى الوقت اللى انا عايزاه وبالطريقة اللى انا عايزاها وده شيء لو تعلمون عظيم .. عظيم يعني حاجه حلوة ^_^

فكرة انى افكر ابسط نفسي وادلع نفسي فاروح داخله السينما لوحدى واجيب لنفسي لاول مرة فى الحياة علبه فيشار حلوة كده .. وادخل لوحدى اضحك وانبسط واستمتع بالفيلم .. تجربة مهمه جدا فى حياتى 
صحيح انى عملتها مرة زماااان قوى بس المرة دى كان ليها طعم مختلف .. لانى قررت .. وهوب رحت واخده بعضى ونفذت على طول .. لأومش مرة واحده كمان دول مرتين ..
فكرة انى انزل واشترى لبس كتير لوحدى ومع نفسي وانه يطلع شكله حلو وتحفه ويعجب كل اللى يشوفه عليا دى حاجه مبهجه قوى.
فكرة انى ارجع واكتب واكتب واكتب دى فى حد ذاتها قمة الراحه اللى فى الحياة .. اللى ما جربش يكتب قبل كده مش هيعرف قيمة الموضوع ده بس اللى جرب وكتب قبل كده حتى لو شوية شخبطة هيعرف قد ايه الكتابه شيء مريح لصاحبها وقد ايه البعد عنه بيسيب فراغ جوا البنى آدم.

المهم تبقى مرتاحه ومبسوطة
انا من اشد المؤمنين بالحكمه اللى بتقول " ما استحق ان يولد من عاش لنفسه فقط " وعلشان كده طول الوقت بفكر ازاى ممكن ابسط اللى حواليا وازاى اهتم بادق التفاصيل فى حياتهم ودايما وصدقا وحقا بحس بفرحتى بجد لما اكون سبب من الاسباب فى فرحه انسان او ضحكته.
بس مع ده مؤمنه ان الانسان لازم يهتم بنفسه ويفرح نفسه ويرضى نفسه من جواه علشان يعرف يعمل ده مع الناس .. ما ينفعش يكون عايش للناس وبس وناسي نفسه لان لو عمل كده هيجي بعد وقت هيكره نفسه والناس والدنيا كلها .. لانه هيحس بتعاسه غريبة بتتسلل لحياته وهو ما يعرفش مصدرها.
فيه مثل بسمعه من الناس الكبيرة بيقول "الجنه من غير ناس ما تنداس" ودى حقيقة برضه .. الواحد فى الدنيا من غير صحبه حلوة تهون عليه مصاعبها مش هيعرف يعيش .. وانا كدعاء لما بحاول اعمل الصحبه دى مش ببص انى عاوز حد اصاحبه يومين تلاته وخلاص .. انا بدور على الناس اللى عاوزه اكمل معاهم عمرى كله لحد ما اعجز ووشى يكرمش واتجوز واجيب اولاد ويبقوا اصحاب اولادهم .. بدور على الناس اللى انا هختارهم اهل لاولادى وهخليهم يعتبروهم بجد اعمامهم وخلانهم وخالتهم وعماتهم .. 

انا مرتاحه ومبسوطة لان ربنا خلانى فى رحلتى فى الدنيا اقابل ناس بالدنيا كلها .. ناس بتبكى على وجعك بجد وبتحاول تهون عليك الوجع ده وكل واحد وطريقته .. وناس بتعرف تفرحلك من قلبها من غير حقد ولا شر وكأن فرحتك فرحتهم فعلا .. مرتاحه ومبسوطة لان هما موجودين فى حياتى ولان وجودهم بيطمنى وبيريحنى وبيحسسنى انى مهما وقعت ورايا حيطة كبيرة تسندنى.

هى قالتلى مش مهم بتكتبى ايه او بتقولى ايه المهم تبقى مرتاحه ومبسوطة .. وانا قلتلها انا كل اللى بعمل ده علشان اوصل للمرحلة دى من الراحه والانبساط .. جزء منه بيتحقق مع الايام اللى بتثبت معادن الناس واصلهم وحقيقتهم .. وجزء منه انا بعمله لنفسي وبنفسي.

واخر كلمتين بقولهم لنفسي
رضـا النـاس غـايـة لاتدرك ! ورضا الله غاية لا تـتـرك ! فـاتـرك مـالا يدرك ! وأدرك مـالا يـتـرك !




ليست هناك تعليقات: