الأحد، أغسطس 10، 2014

عودة لنفسي (8) .. عنهم

من الآخر كده كل الحياة بكل حاجه فيها بكل الناس اللى فيها بالمشاكل والوجع والخناقات بتاعت كل يوم وكل حاجه بتحصل فيها من جميع الاتجهات كوم .. وان طفل صغير يبصلك ويضحك فى وشك كوم تانى.
ابن ابن خالتى طفل صغنون خالص عنده شهرين تقريبا _فكرة ان قدامك كائن حى عايش من كام شهر ما كانش موجود اصلا فى الوجود فكرة بديعه تستاهل التأمل- آسر .. هو اسم النونو الصغير .. وهو آسر فعلا .. تشوفه ياخد قلبك وروحك كله عنده
نيمته قدامى وفضلت قاعده قدامه سرحانه بتأمل فى ملامح وشه البريئة .. صوابعه الصغيره قوى .. حركة جسمه اللى مش بتبطل خالص وصوت الزمزئة اللى بيطلع من وقت للتانى .. وضحكته لما اضحكله او العبله فى خدوده ..
فضلت سرحانه فيه كتير .. وانا بصاله مر قدامى شريط سريع لكل أحلامى القريبة فى انى اكون ماما .. وفى الاحساس وحلاوته ان طفل صغير زى كده يكون حته منى ويكون عايش جوايا لفترة من حياتى .. فكرة انى احسن من نفسي على قد ما اقدر علشان اكون ام كويس لاولادى .. والمسؤلية الرهيبه اللى قدامى وانا بختار الاب اللى هيشاركنى فى أولادى وهيشيلوا اسمه وهيكونوا جزء منه ومن روحه.
فضلت سرحانه فى ( آسر ) شوية كتير .. سرحانه فى كل تفاصيله الصغيره وفى كل احلامى الصغيره .. وغصب عنى لقيت دمعه نزلت من عيني .. قدامى طفل صغير ملفوف فى الغطى بتاعه علشان ما يبردش من التكيف وكل اللى هو بيعمله tفى حياته فى اللحظة دى انه يبحلق فى السقف وفى وشوش الناس اللى بتحاول تلاعبه .. وحسيت قد ايه الانسان مننا كان فى يوم من الايام غلبان قوى وضعيف قوى ولا حول له ولا قوة ايد تاخده من هنا لهنا .. حد يشيله يوديه ويجيبه على مزاجه .. ليا مزاج اخرج هخرجه ماليش مزاج مش هخرجه .. لو خرجت هخرج فى المكان اللى انا عايزاه مش هاخد رايه مثلا ..
بعد ما شيلت آسر ولعبت بيه ومعاه شوية .. تانى يوم على طول لقيت ربنا باعتلى (نونو) تانى ابن ناس غاليين قوى على قلبى .. وشيلت للمرة التانية فى اقل من 24 ساعه طفل صغير بس المرة دى كان عايش فى الحياة بقاله 10 دقايق بس .. نفس الفكرة العجيبة التى تدعو للتامل الكتير الانسان اللى قدامى وفى حضنى ده من 10 دقايق كان حلم وامل بنترجاه من الدنيا ودلوقتى بقى حقيقة بجد وموجود فى وسطنا .. 
"على" الطفل الصغير اللى فضلت مستنيه ولادته من اول يوم عرفت ان مامته حامل فيه .. واللى هو مش مجرد طفل صغير بالنسبالى وبحبه علشان بحب الاطفال او علشان بحب باباه ومامته فبحبه .. لكن كمان لانه رمز لحاجات حلوة كتير فى حياتى .. ولان يوم فرح مامته وباباه كان يوم فارق فى حياتى انا الشخصية.
واحده من اكبر امنياتى اللى بدعى ربنا بيها كل يوم ان ربنا يرزقنى بالذرية الصالحه ويكتبنى من المرزوقين عنده وما يجعلنيش من المحرومين .. ودايما بقول "رب لا تذرنى فردا وانت خير الوارثين" على قد عشقى للأطفال .. وعلى قد احلامى وامنياتى بالحاجات اللى نفسي اعملها واعيشها معاهم وعلى قد ثقتى فى ربنا انه هيرزقنى بكل اللى بتمناه واكتر على قد ما بصبر نفسي عن اليوم ده.



ليست هناك تعليقات: