الخميس، أغسطس 07، 2014

عودة لنفسي (7)

انا من النوع اللى بياخد كل حاجه فى الحياة على أعصابه قوى وده شيء سيء جدا وانا عارفه كده .. بس غصب عنى لما بفكر فى حاجه او اركز فى حاجه او ابقى مستنيه حاجه تحصل قوى بلاقيني اتوترت .. وجسديا بتعب وبيحصلى حاجات غريبة وعجيبه كده .. بالاضافة انى ممكن افقد اعصابى فى لحظات وتحسنى بقيت ناشفه فى كلامى .. كل ده علشان تفكيري بيبقى مركز فى حاجه واحده.
انا من النوع اللى لما بفكر انى اعمل حاجه او احط حاجه فى دماغى لازم اعملها ومش برضى انى اعمل حاجه نص نص .. لازم تطلع باحسن صورة ممكنه ..
بهتم بالتفاصيل وبعتقد وبشدة ان التفاصيل هى اللى بتدى روح للحاجات .. والتفاصيل الصغيره جنب بعضها هى اللى بتخلى الحاجه الكبيرة فى الاخر شكلها حلو وجميل فى صورتها النهائية.
انا من الناس اللى بتحب نفسها جدا وعندى بنسبة كبيرة سلام داخلى مع نفسي وشكلى وحياتى والحاجات الحلوة او اللى مش حلوة فى حياتى .. بس اعترف وبشدة .. وحقيقة لا يمكن انكارها ان سبب كبير من سعادتى بستمده لما اعمل حاجه وتعجب انسان وتفرحه .. بحب قوى اكون سبب فى اسعاد الناس وبحس ان ربنا خلقنى علشان كده .. اكيد انى مش اكتر شخصية مبهجه فى الدنيا ولا اكتر واحده طيبة ولا انى دايما كويسة واكيد ان جوايا شوية انانيه بتيجي من وقت للتانى لكن الحقيقة اللى حاولت اهرب منها وما عرفتش ابدا هى ان فعلا جزء كبير من سعادتى بحسه لما اسعد اللى حواليه .. لما انسان يضحك وتترسم جوا قلبه ابتسامه صافيه يكون ليا سبب فيها بشكل مباشر او غير مباشر .. واللى اعرفه كمان ان علشان اشوف الضحكة دى ممكن اسافر مسافات طويلة واسهر ليالى وادفع فلوس كتير واعمل حاجات كتير ما كنتش اتخيل انى ممكن اعملها فى يوم من الايام.
كل واحد مننا عنده هوايات فى حياته .. وانا من ضمن هواياتى انى اسعد الناس .. او احاول اكون سبب من ضمن الاسباب.
فكرة انى ابقى عايشه بحلم بحاجه حلوة لحد .. الفكرة دى ممكن تكون من مسببات الحياة بالنسبالى .. واكتشفت انى من غير الحلم ده ممكن اموت فعلا.



ليست هناك تعليقات: