الاثنين، أغسطس 04، 2014

عودة لنفسي (3)

السكوت فى اوقات كتير بيتقال عليه من دهب .. وبيقولوا لو كان الكلام من فضة فالسكوت من دهب .. لكن برغم المميزات الرهيبه للسكوت زى انه بيدي لصاحبه هيبه ورهبه وانه بيخليه شخص غامض وبيديله سحر كده عند الناس الا انه فى اوقات بيكون اسوء شيء ممكن تعمله فى حياتك.
لما الواحد بيسكت لفترة طويلة عن الحاجات اللى بتضايقه ويفضل شايل جواه وساكت وساكت ويقول السكوت افضل واسلم واريح والكلام ده هيجيله وقت يبقى عامل زى براد المايه اللى بنسلق فيه البطاطس اول ما بيغلى بيفضل يفور ويدلدق المايه فى كل حته طول ما احنا مغطيينه
فيبدأ الانسان اللى ساكت كتير ده من وقت للتانى يطلع منه تصرف او يرمى كلمه كده او كده زى المايه اللى بتدلدق بالظبط .. لحد ما يجيله حد بيفهم كده ويشيل الغطى من عليه فيهدى
انا وصلت للمرحلة دى فى وقت من الاوقات .. وبدأت افور وادلدق بس مالقتش اللى يشيل الغطى من عليا ولو فضلت مستنيه كنت هفضل مستنيه كتير .. وعلشان كده قررت ابعد عن كل الناس الحلوة والوحشة اللى عرفتها فى حياتى واسيب نفسي فى الهوا كده شوية فى هدوء فى محاولة للرجوع لهدوئي بتاع زمان .. يمكن المايه تقل شوية فلما ارجع احط الغطى من تانى ما فيش حاجه تفور وتقع.
يمكن التشبيه عجيب شوية لكن لو بصينا بواقعيه هنلاقيه حقيقي واشبه حاجه للواقع ..
السكوت على قد ما هو اسلم الحلول وبينجى من رغى كتير وحوارات كتير لكنه بيجي فى الاخر ويبقى مضر لصاحبه اللى فتره السكوت طولت عليه.
ياريت الواحد يبقى عنده انسان يفتحه من جواه ويفهمه مهما دارى عن الناس اللى شايله .. بس برضه لو فضلت مستنيه الانسان ده كتير ممكن استنى العمر كله وممكن افرقع وانا قاعده مستنيه زى البطاطس بالظبط .. وبالتالى الحل الانجح والامثل على الاطلاق هو انى ما استناش حاجه من حد وانى ابسط نفسي وادلع نفسي وافرح نفسي علشان نفسي تستاهل كل حاجه حلوة فى الدنيا



ليست هناك تعليقات: