الاثنين، أغسطس 29، 2011

كنت مستنيه العيد السنه دى




احساس حلو حسيته النهاردة وانا بستعيد ذكرى جميلة من ذكريات زمان، أيام ما كنا بنقعد قدام التلفزيون مستنيين رؤية رمضان مش عارفين هو بكرة رمضان ولا بعد بكرة .. طيب هو بكرة العيد وخلاص رمضان على كده ولا برضه لسه شوية ..كانت الاسرة كلها بتتلم قدام التلفزيون مع بضعها ..
انا شخصيا كنت ببقى مستنيه القرآن اللى فى بداية الجلية يخلص بفارغ الصبر وبقولهم ما ينفعش تقرآوا قرآن وتدوا دروس ومحاضرات بعد ما تقولوا هو امتى بالظبط .. وماكنتش بفهم لما المفتى بيقول ان غدا هو اليوم المتمم لشهر شعبان .. دايما كنت بسأل ماما هو ده كده معناه ايه .. بكرة ولا مش بكرة يعني ؟؟؟

ولما كبرت وفهمت بطلت اتفرج عليها .. خلاص الأرصاد الفلكية بقت بتحسبها قبلها بشهور وشهور والقعده اللى بيقعدوها كل سنة دى ما بقاش لها لازمة بقت مجرد قعدة صورية علشان تتصور وتطلع فى التلفزيون وخلاص .. ومش عارفه بصراحه اذا كانوا لسه بيجيبوها فى التلفزيون ولا خلاص كده ..

لكن المره دى الناس كانت متلخبطه شوية ومش عارفين هو العيد بكرة ولا بعده.. وكله مستني دار الإفتاء بعد الأفطار هتقول ايه ..
انا الاحساس بانى لسه مش عارفه ده فرحنى قوى .. حسسنى انى لسه صغيره زى زمان .. وان فيه حاجه لسه مستنياها وعايزاها تحصل ..

هو أكيد ان حاجات كتير قوى فى حياتى اتغيرت النهارجه عن امبارح واللى كان مش هيرجع تانى ومش هيتكرر مهما حصل بنفس صورته . لان الدنيا مش بتقف على حالة .. بس لما يحصل ان من وقت للتانى حاجه صغيرة تفكرك باللى فات .. بيبقى احساس حلو قوووى بجد

كل سنة وانتم طيبين .. وعيد سعيد مليان بالضحك والزقططة .. واللعب والحب .. ياااارب

ليست هناك تعليقات: