الاثنين، يونيو 14، 2010

آخر هلوسه (3) فلسفتى


الأكيد هو انى ما بحبش الفلسفه .. "اللى بندرسها دى" وده عن اقتناع ان الحاجات دى ما ينفعش ناخدها ونحفظها علشان نتسال فيها سؤالين وننجح بيهم، وعن اقتناع ان الواحد لما بيقرا مع نفسه كتاب فى اى مجال عن رغبه داخليه بحته .. بيفهمه وبيستمتع ويتمزج بيه.


اما فلسفتى فى الحياه، فهى باختصار "الأنانيه"


فلسفه غريبه لكنها بالنسبه لى شيء مريح جدا، كل ما زادت أنانيتى كل ما زادت راحتى النفسيه.
الأنانيه جوايا تخلينى اخد قرارتى كلها فى حياتى بمزاجى وعلى حسب ما يناسبنى "انا" وبالتالى ابقى مستعده وبكامل قواى العقليه لتحمل كافه العقبات من غير ما ارمى اى مسئوليه على حد "غيري"

أنانيه .. يعنى اعيش بمزاجى ، اختلف عن الآخرين، ارفض التقليد والروتين والملل، وارفض كل العقول الغبيه المحافظه على الملل وتساعد على انتشاره.

أنانيه، يعنى بحب نفسي، حتى فى اكتر الاوقات اللى بغضب عليها وحتى لما بارميها بافظع الكلمات، بحبها!! لانها الوحيده اللى بتسامحنى بسرعه بمجرد همسه جوايا .. ولانها الوحيده اللى بتفهمنى وبتستحملنى وبتصبر عليا، ولانها الوحيده اللى بتخاف عليا بجد وبتحبنى بجد .. بحب نفسي لاسباب كتير .. منها انها تستاهل تتحب "من وجه نظرى الأنانيه" ولان مالقتش حد يحبها بنفس الدرجه اللى تستحقها وتستاهلها "وجه نظرى الأنانيه البحته"

فلسفتى الأنانيه ، بتخلينى احب أصحابى جدا، وابديهم على نفسي لو تطلب الأمر فانا اعتقد انهم "اصحابى يعنى" بمثابه "الانا فى حياتى" وبالتالى لما اكون انانيه معنا كده انهم داخل دائره انانيتى، بخاف عليهم وعلى سعادتهم تمام زى ما بخاف على نفسي "الانانيه".

أنانيه .. بالنسبه لى يعنى فيه حدود فى العطاء، مش كل الناس تستاهل تاخد بدون مقابل، ومش دايما انا استاهل اخد من غير ما أدفع التمن، لكن انانيتى زى الفلتر، بيحاول على قد ما يقدر يوازن الأمور اللى يستاهل ياخد ياخد .. اللى المفروض يتاخد اخده .. واللى لازم يدفعله تمن يدفع.

فلسفتى .. اعيش بدماغى واعمل اللى فى مزاجى، المهم انبسط، المهم ما أذيش .. والأهم أعيش



شكرا لمن قال لى هذه الصفه

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

إليكم بعض النقاط لطيف هناك. قمت بالبحث في الموضوع وجدت الناس أساسا لن تقبل مع بلوق الخاص بك.

Unknown يقول...

معذره .. لكنى لم اتمكن من فهم تعليقك