الأربعاء، يونيو 16، 2010

آخر هلوسه .. (5) سفسطه



على حد معلوماتى المحدوده فالسفسطه هى الكلام "الفراغ" والجدل اللى مالهوش لازمه .. وانا اختارت الاسم ده علشان اكتب تحته اللى انا عايزاه المره دى .. علشان اللى ما يعجبوش الكلام يدخله من ناحيه ويطلعه من التانيه ..

** من اللى بشوفه اتعلمت درس مهم جدا جدا جدا .. ما تصدقش كل اللي بتنقلهولك وسائل الاعلام بمختلف أشكالها .. حاجات كتير اوى جواها بتبقى كذب وافترى .. وادعائات .. خصوصا لما لما يكونوا بيتهم حد بتهم مشينه .. لازم تفكر وتشغل عقلك شويه قبل ما تصدقهم..
وكلامى ده طبعا مسند على أدله مش دليل واحد
والدى "بابا يعني" احد هؤلاء المسؤلين فى مكانا ما "مش مهم هو ايه" المهم انى شفت بنفسي كذب الناس واحتيالهم واللى بيظهره وسائل الاعلام علشان يأثر فى الرأى ويجذب عطفه ويخلى الناس تتخيل المسئول شخص متوحش غير أدامى ولا بيحس وعايش فى برج عاجى وخلاص

امبارح كانت فى برنامج ما على قناه ما وكانوا مستضيفن واحده ست بتقول ان بابا اعتدى عليها لما طلبت منه حقها .. وانا اشهد واحلف وابصم بالعشرين صباح اللى حيلتى ان والدى عمره ما مد ايده عليا ولا على والدتى ولا على اى واحده ست تانيه فى الدنيا ..وبشهاده الشهود كمان ده الراجل حونين يا جدعان وبيعرف ربنا كويس اوى واكتر واحد شفته فى حياتى بيراعى ربنا فى شغله ..

ده لو الراجل ده كان من اياهم اللى بنسمع عنهم ..طب والنعمه ما كنتوا عرفتوا تانى .. كان زمان عندى تلات اربع فيلل فى مارينا على بورتو سخنه .. وكنت زمانى بعمل الشوبنج بتاعى من فرنسا ..

بس لما شفت الجمله مكتوبه كده على الشاشه .. حسيت باحاسيس كتير اوى

حسيت بمراره الظلم ..
حسيت ان فيه حاجه غلط فى الاعلام .. حسيت انهم ماشين على الهوجه لما لقوا موجه اعتداءات فى البلد قالوا كده هنسخن الحلقه ...
وقبل ما حد دماغه توديه فى حته .. وتقول ما يمكن الحاج عمله ومد ايده وانتى اش عرفك ... ازاى تصدق ست كدابه لما تقولك اى حاجه ..
اصل اللى يضحك انها بتقول ان الناس فى مكان ما يعني هجمت على بابا وكسرتله صباعه ... والله ضحكتنى لما قالت كده .. لا وهى مُصره وبتحلف ومتقطعه اوى .. والراجل اهو قدامى سليم وماشاء الله عليه زى الفل ..

يالا خدولكم دليل كمان تعرفوا بيه الظلم اللى بيحصل فى الاعلام
صحفى محترم "بالعكس طبعا" طلب من احد المواطنين انه يربطه بحبل كانه بيعذبه ويصوره وينشر صوره ويقول ان بابا هو اللى عمل فيه كده .. بس دعوه جدتى قاعده لبابا والله .. الراحل طلع محترم وراح حكى الموضوع ده لبابا .. ابويا قالوا تشهد على ده فى القسم .. قالوه اشهد .. وحرروا محضر فى القسم بالواقعه دى ..

والله انا هنا مش بتكلم علشان ابرر ذمه والدى .. قدام ناس هى اصلا ما تعرفهوش ..
لكن انا هنا بتكلم عن اعلام مذور غشاش بيأثر فى الرأى العام وبيركز على عاطفه الانسان ويهوله الامور .. ويزيف الحقايق علشان يعمل قضيه مطرقه او سبق صحفى مالهوش مثيل ..

والدى الغالى .. اغلى راجل فى حياتى ومالك حالى وامرى .. انا شفت قد ايه كل اللى بيشتغلوا معاه بيحبوه وبيحترموه رؤسائه ومرؤسيه ..
من ايام ما كان ظابط فى الجيش زمان ولحد ما اشتغل فى الحياه المدنيه دلوقتى ..
ده لما بيتنقل من مكان لمكان تانى .. اهل المكان الاولانى وناسه واللى اشتغلوا معاه بيكلموا ويقلوله ولا يوم من أيامك يا مصطفى بيه ..

يعنى اهو لسه فى مسئولين محترمين وكويسن .. ربنا يكتر من أمثالهم .. ويخليك ليا يا بابا يارب ..
ويارب الصحافه والاعلام تراعى ربنا وتراعى اصول المهنه .. مصر مش ناقصه اللى فيها مكفيها اوووووووووووى

وقائع حقيقه .. حدثت بالفعل
وماحدش يسئلنى والدك بيشتغل ايه !!
واعتذر عن الاخطاء اللغويه والنحويه والاملائيه اللى بالهبل والمكسرات$:

ليست هناك تعليقات: