الخميس، أكتوبر 30، 2008

فى حجرتى عفريت

هل تؤمن بالاشباح والعفاريت وما الى ذلك يعنى ..
انا اكتشفت ان كان فيه عفريت صغنون كده عايش فى الدولاب بتاعى .. بس انا اللى ما كنتش واخده بالى منه .. بس فى يوم الجو كان برد قوى .. تقريبا كانت بتمطر وسمعت صوت غريب فى الأوضة بتاعتى بس مش عارفه مصدره فين وبعد بحث مضنى سمعت الصوت جاى من ناحية الدولاب ..
مسكت الشبشب فى ايدى ,, وانا متخيلة انه فار بقى ولا صرصار ..
وبعدين فتحت الدولاب براحه ,, براحه وبهدوء انا اصلى بخاف من الصراصير جدا .. وكنت مرعوبة بقى ليطلع فار .. مع انى عمرى ما سمعت عن فار دخل بيتنا اصلا .. بس لزوم الرعب يعنى
وببطئ وبراحه وبراحه وببطئ بالتصوير البطئ كمان .. تم فتح الدولاب بنجاح الحمد لله .. وكانت المفاجاة الكبيرة انه ماطلعش ولا فار ولا صرصار ,, طلع عفريت .. عفريت صغنون كده وشعره اصفر كمان .. ما انا عرفت بعد شوية لما اتكلمت معاه انه عفريت المانى .. كانت اول مرة اعرف ان العفاريت كمان ليها بلاد وكده يعنى
انا طبعا وقفت فى مكانى من الخضة ومش عارفه اقول حاجه . بس اخيرا تغلبت على نفسى وقلتله بصوت بيترعش انت مين ؟؟؟؟؟؟؟؟
قلى وبلهجه المانية حلوة قوى كده .. ايه ده انتى ما تعرفنيش .. انا العفريت ايزنبرج
من اشهر العفاريت الالمانية .. وراح شدنى من ايدى كده ومقعدنى على السرير وقالى .. انا كنت جايلك من المانية مخصوص علشان عرفت انك بتدرسى المانى وعاوزة حد المانى تتكلمى معاه علشان تحسنى اللغة .. وانا من زمان كان نفسى اجى ازور اولاد خالتى فى مصر فقلت فرصة اعمل حاجه كويسة واساعدك
انا بصيتله كده .. قلتله هو انت عندك خالة فى مصر ..؟
قالى اه طبعا ما انا اصل مامتى مصرية عفريته مصرية ابا عن جدا ..
قلتله اهلا وسهلا يا ايزنبرج والله يابنى نورت مصر كلها ونورت الشقة و الأوضة كمان
وانا مستغربة .. ايزنبرج بحاله جاى علشانك يا بختك يا بت يا دعاء .. بكرة بقى لما اروح الجامعه هاقول لكل اصحابى انى عندى عفريت فى الاوضة واننا بنتكلم بالالمانى انا وهو ...
نجى بقى لوصف الملامح الامورة لايزنبرج .. عفريت المانى بقى لازم يبقى امور .. شعره اصفر وعنيه زرقا وقصير كده مايجيش طوله 140 سم تقريبا وكان لابس بنطلون بالوان علم المانية .. وتى شيرت بالوان علم مصر وكاب طالعه منه ودانه ما العفريت لازم تبقى ودانه طويله بقى ..
بصراحه انا حبيت اينزبرج ابن العفريت ده على طول من اول زيارة كده ..
سالته هو بقاله كتير فى الدولاب .. طلع يا عينى بقاله حوالى اسبوع فى الدولاب مش عارف يطلع علشان يكلمنى .. اتعذب كتير علشانى العفريت ده
بدانا انا وهو بقى رحلة اللغة الالمانية .. ماهو المفروض ان غرض الزيارة انى اتكلم المانى .. قعدنا نتكلم للصبح عن مصر والمانيا وعن الاكل والسفر واللبس والصداقة وحاجات كتيرة قوى .. وكل ما نخلص موضوع يفتح موضوع تانى .. ولقيت نفسى باجيب كلام مش عارفه منين بصراحه ..
طلع عفريت طيب ايزنبرج ده والله يا جماعه .. هو قالى انه هايسافر اسبوع كده يسلم على اولاد خالته ويجى تانى علشان نكمل كلمنا ..
انا لسه باسئله هاتيجى الساعه كام .. لقيت المنبه بيرن . وصحيت من النوم
انا مضايقة لانى مالحقتش اعرف هايجى الساعه كام العفريت ابن العفريت ده :(

ليست هناك تعليقات: