الأربعاء، أكتوبر 29، 2008

بس غمضت عنيه

سافرت لاخر الدنيا ولفيت الارض بشرقها وغربها
لفيتها كلها وانا قاعده فى مكانى وكل اللى عملته انى غمضت عنيه
شفت نفسى كمان كام سنة وانا واحده تانية غيرى ..
ده انا حتى معرفتنيش
لقتنى كبرت _ واحلوت _ ههههه
لقتنى باضحك وانا باجرى لحضن ابنى وهو راجع من المدرسة
لقتنى بجهز الغدا علشان جوزى هايرجع جعان قوى وهو مش بيحب ياكل غير من ايدى انا
شفتنى وانا باخد شهادة الدكتوراه بامتياز مع مرتبه الشرف
وشفت نظرة الفخر فى عين ابويا
وامى اللى نفسها تقول للعالم كله دى بنتى انا
أنا شفتنى كمان باتمشى على كورنيش النيل والدنيا بتمطر من حواليه
وانا مش واخده بالى من اى حاجه وسرحانه وبفكر فى السفرية بتاعت الشغل اللى ورايا بكرة ..
ده انا حتى شفتنى وانا فى فرح ابنى وشفتنى بابوسه وبابوس عروسته
اللى هو جه فى يوم وهو مكسوف قوى وبيقولى .. ماما انا حبيت ومش عارف اعمل ايه
شفتنى باشيل حفديتى على ايدى وباضمها فى حضنى وباحس بيها مع كل دقة فى قلبى
كل ده وانا فى مكانى من غير ما أعمل اى مجهود
غمضت عينى تانى وفكرت فى ناس قابلتها فى حياتى عرفتها او معرفتهاش ..
حبيتها او محبتهاش
غمضت عينى ورجعت برحلة للماضى زى ما عملت رحلة للمستقبل (زى ظاظا وجرير كده )
وشفت طفولتى وشفت الناس اللى حبتها وراحت من بدرى منى
وشفت أصحابى واول مرة عرفتهم فيها وازاى اتقابلنا وازاى ارتاحنا لبعض واختارنا اننا نكمل حياتنا سوى
عجبتنى رحلة الزمن والخيال اللى عشت فيها بجد الواحد بايده يقرر اذا كان عاوز يكون سعبد او حزين
لو فكرت فى حاجات تسعدنى هاكون سعيدة ....
ولو فكرت فى حاجات تعيسه هاتخلينى حزينة ويمكن كمان ابكى
مشاعرى فى ايدى وبايدى اخليها ايجابية وسعيدة
بايدى اخليها فى صالحى .. بس اغمض عينى واحلم

ليست هناك تعليقات: