الجمعة، يونيو 19، 2009

صباح الاستيتوس يا أهل الفيس يوك.. وعملتها مصر


الموضوع ده كتبته على الفيس بوك عقب فوز المنتخب التاريخى على منتخب إيطاليا فى كأس القارات.. 18/6/2009

الحمد لله. ربنا كرمنا فوق ما كان اى حد يتخيل ولعبنا بتميز قدام البرازيل, وفوزنا على بطل العالم إيطاليا, وبقينا اول منتخب أفريقى يكسب إيطاليا.


اللى يضحك بقى بعد ما الماتش خلص ودخلت على الفيس بوك , لقيت الاستيتوس كلها بتاعت كل الناس متغيره مبروك لمصر. وكل واحد وطريقته بقى. انا عجبنى اوووى ان كل الناس دى متفقه على موضوع واحد. هدف واحد وحاجه واحده, فرحوا بحاجة واحده واتفقوا على حاجة واحد (مش بتحصل كتير دى).


استنوا استنوا بقى. ده وانا بكتب النوت دى عرفت حاجة حلوة اووووووى, النهاردة وبحمد لله 18/6/2009.. يوم النصر التاريخ على منتخب إيطاليا. اليوم يومك يا معلم صحيح.. عيد ميلاد حسن شحاته, وعيد جوازه, وضيفوا عليها بالمرة عيد نصره على إيطاليا.. كل سنة وانت طيب يا معلم يا كبير اووووى.

حبيت أقولكم إيه تانى انا.. انا حسيت اننا رجعنا أيام كاس الأمم اللى اتلعب فى مصر ده, لما كنا كلنا مصريين بنفرح بحاجه واحدة, بنفرح بمنتخب مصر. وربنا تمملنا فرحتنا واتحادنا بالكأس. كنت تلاقى الناس كلها واقفه واقفه واحده, وفرحانه فرحه واحده, وبما انى ساكنه جنب استاد القاهرة, كنت بشوف وبسمع وبحس اوى باللى بيحصل هناك.. بجد كانت أيام تحفه ما تتعوضش.

الجميل اوووى فى الموضوع بقى. أن الناس بتفرح اوووى بالكورة, بتشجع وتتعصب وتقف على راسها وتشد فى شعرها وتصوت والى بيشتم بقى واللى يضرب فى قفا اللى جنبه, يعنى تصرفات كتير غريبة, وفى الاخر لما الفرق بتكسب,, اللعيبة هى اللى بتاخد الفلوس والجوايز والدلع كله, واحنا ما ينبنا من التصقيف الا وجع ايدينا وبس .. بس برضه, طعم الفرحة فى القلب بجد أغلى من أى جايزة تانية.

وفى الأخر. كلمة من تلت حروف. شيلاها فى قلبى بكلمه من حرفين,, مصر هى الحب..

ليست هناك تعليقات: