السبت، أكتوبر 06، 2012

دور على الحب فى الصحبة

سالت نفسك قبل كده انت ابه اللى بيبسطك ؟؟ ايه الحاجات اللى بتحب تعملها ومش بتزهق منها؟؟ مين الناس اللى بتحب تكون معاهم وبتحس انك مرتاح وانت معاهم 
الاجابة لاول وهله هتفتكرها سهله  وبسيطة لكن لو فكرت فيها شوية هتلاقى الموضوع اصعب من كده شوية
فيه حاجات كنت فاكره انى بحبها وطلعت ما بحبهاش وناس كنت فاكره انى بنبسط معاهم وطلعت برخم على نفسي مش عارفه ليه وبكون معاهم وبمثل على نفسى انى مبسوطة

ومش انا لوحدى اللى كده .. فيه كتير بيبقوا مقتنعيين او فاكرين نفسهم كده بالحاجات والناس اللى معاهم لكن لما بيبعدوا عنها شوية ويفكروا فى لحظات هدوء بيعرفوا الحقيقة وهى ان مش كل الحاجات بتبسط ومش كل الناس تستاهل نكون معاهم واكيد طبعا ان مش كل الاماكن اللى بنروح بتعجبنا ولا كل الناس اللى بنكون معاهم بننبسط بوجودنا معاهم 

كتير بنفتكر او بنضحك على نفسنا ونوهم نفسنا اننا مبسوطين يمكن لاننا خايفين من التغيير ويمكن خايفين نضايق حد بتصرفتنا ويمكن اى حاجة تانية .. لكن لما الموضوع يجى لانى ابقى مبسوط لازم افكر فى نفسي الاول .. ولو كانت سعادتى فى انى اخلى انسان سعيد فانا بسعد اللى حواليا علشان انا اكون سعيد اولا وعلشان بحب اكون سبب فى سعادة الاخرين ده ثانيا 

نرجع بقى للسؤال اللى سالته فى الاول انت عارف ايه اللى بيبسطك؟؟؟
انت عارف امتى ومع مين بتكون ضحكتك من القلب؟؟ 

انت عارف ان عمرك بيتحسب بس باللحظات اللى بتضحك فيها وان اللحظات اللى بتكشر فيها او تحزن فيها هى لحظات ضايعة من عمرك ومش محسوبة .. وعارف انك هتعيش مرة واحدة بس وان العمر قصير وعلشان كده ما يستاهلش ان تعيشه مع ناس ما تستاهلكش ومش معتبرة وجودك مهم .. وما فيش وقت تضيعه مع ناس مش بتكون سبب فى ضحكتك 

دور على فرحتك بايدك وكون انت السبب الاول فى سعادتك وفرحتك .. دور على الناس اللى بتحبك واللى بترسم ضحكتها  .. شركة معاك 

دور على الحب الحقيقي فى الصحبة اللى بجد


ليست هناك تعليقات: