الأحد، فبراير 19، 2012

لما يخلص الكلام

كلام كلام كلام .. وصلنا لمرحلة كل اللى بيربطنا ببعض مجرد كلام، سلسلة من الحروف اللى ما بتخلصش .. كنا بنتكلم بالساعات عن ميه الف موضوع، نخرج من موضوع ندخل فى التانى وما فيش علاقة بين الاول والتانى .. كنا بنتكلم وبنحافظ على خيط الكلام علشان ما يخلصش علشان نفضل مع بعض اطول فترة ممكنة .. بس مؤخرا بدا يخلص .. وبدأ الكلام يبقى سكوت .. والسكوت يطول وتمر الايام وكل الكلام اللى كان المفروض يتقال محبوس ومش بيطلع .. خايف يطلع .. وخايف يتقال!!

زمان كان بيطلع بسهولة .. من قبل ما نفكر فيه كان بيطلع .. واول ما يخطر على بالنا كنا بنعرف نقوله بسهولة .. واهو مجرد كلام، بس دلوقتى بقى فيه شيء بيمنعنا، شيء بيخلى الكلام محبوس .. مخنوق مش عايز يطلع، بقى فى شيء واقف ما بينا بيخلينا نفكر كتير قبل نتكلم، نفكر ازاى كنا نتكلم اصلا ولا ما نتكلمش، شيء غريب بقى يخلينا نفكر فى كلامنا اللى هنقوله ونحسبه، وزمان كان بيطلع من جوانا من غير قيود ومن غير تفكير .. كان بيطلع بتلقائية وعفوية!!

الحواجز اللى الكلام كان زمان بيمنعها دلوقتى سكوتنا بقى يبنيها، وبدأت تعلى ما بينا ، وكل يوم ما بنتكلمش فيه بيعلى السور بينى وبينك، وكل ما يعلى السور كل ما الكلام بيبقى أصعب والسكوت اسهل وأريح .. ونعيش انا وانت فى دايره مالهاش أخر، ومجرد ما دخل السكوت ما بينا وبقى الكلام هو اختيارنا الأخير كل ما الدايره دى بتوسع والخروج منها بقى أصعب.

انا وانت .. اختارنا من غير ما نختار، قتلنا بادينا حاجات حلوة كانت ممكن تكبر فى يوم من الايام، وكل احساس حلو كنا بنعبر عنه فى الكلام خلصناه بسكوتنا الطويل .. ولحد امتى هيفضل السكوت ده ما بينا .. لحد امتى هيفضل الشوق مدفون والكلام محبوس والاحساس مخنوق جوانا !!


ليست هناك تعليقات: