الثلاثاء، فبراير 24، 2009

هو انتى مرتبطة ؟؟

سؤال اتسالته كتير بعد ما كتبت الكلام اللى كتبته
انتى كاتبه الكلام ده لمين؟ انت مرتبطه؟ طيب انتى بتحب؟
انا اكيد رديت بس قبل ما اقلكم ايه ردى عاوزه اعرف حاجه بس,, هو ليه الكلام الحلو علشان يطلع محتاج سبب؟ ليه كلمه الحب ما ينفعش تتقال من غير واحد تتقال له؟
انا كده, باكتب من غير ما اوجه كلامى لحد وباحب من غير ما يكون فى حد بحبه, عايشه لسه فى جو الاطفال, باتخيل واعيش الخيال ده واصدقه كانه واقع, بحب فى خيالى وباتخيل حبيبى يوم مزعلنى ويوم مصالحنى, يوم جنبى ويوم بعيد عنى, باتخيل اننا بنخرج سوى وبناكل سوى بنذاكر سوى ونغنى ونرقص سوى, باتخيل يوم خطوبتى ليه وفرحى معاه واولادنا, باتخيل مشاكل ممكن تقابلنا وهانعمل ايه وقتها, كل ده ماحصلش الا فى خيالى انا .. باتخيله كانه واقع وبامثله فى دماغى فلما يتكتب يبان انه حقيقى قوى, لانى باكون عشته فى الخيال بجد, ولما باوصفه باوصفه زى ما شفته فعلا .. كانى شفته فى والواقع تمام..
انا فى كلمة قلتها مرة وهاقلها تانى,, انا مش هاتكسف لو حبيت ويوم ما هاحب حد لازم اعرف الدنيا كلها انى اخيرا لقيت حلمى, لقيت اللى هايحقق لى كل اللى تخيلته وحلمت بيه فى حياتى.
يمكن فى ناس مش مصداقنى, او مش مقتنع بكلامى ده. يس ساعتها دى هاتبقى مشكلتهم هما مش مشكلتى انا.
مش ذنبى انى باحب اعبر عن احساسى وافكارى ومشاعرى بكل حرية وصراحه , ومش ذنبى ان خيالى واسع وباعرف اعبر عنه ,,
اروع شعراء الحب من رأى الشخصى نزار قبانى. ماكنش فى كل قصايده الرومانسية الجميلة – اللى مليانه حب يغرق الكون كله – بيوصف حب حقيقى عاشه.. كان بيسرح فى الجمال ,, فى خلق الله وبديع صنع وكتب لنا اروع الكلمات وارقها .. اكيد حب وعاش فى قصص حب ,, بس ماكنتش هى السبب فى كل قصايده .. كانت السبب فى جزء فقط .. والباقى ابداع شاعر, وخيال شاعر, واحساس شاعر.
هو كده الحب, بيعمل عمايل فى البشر, فى كل الدنيا اللى يعرفه او مايعرفوش بيحس بوجوده, بس كل واحد ومقدرته انه يعبر عن الوجود ده.

هناك تعليق واحد:

mohammed-elganzoury يقول...

كلام جميلة واحساس مرهف دعاء
ولكن ...
عندما تكون الكتابات جميلة نتسأل من أين وإلى أين .. وتبقى علامات الاستفهام موجودة لانها مثل اللغز لا يعرف حلها غير صاحبها

ولكي فائق احترامي وتقديري