السبت، نوفمبر 03، 2012

عمار يا زحمة


بحب الأماكن الزحمة .. بس ما بحبش اكون انا فى زحمة .. بمعنى انى بحب اكون فى مكان زحمة مليان ناس باشكال كتيره ومختلفه لكن اكون انا واقفة او قاعده فى حته كده على جنب فى الروقان .. ولا اخبط فى حد ولا اشم ريحة حد :) .. احم احم $

بحب اسرح فى الناس الكتير اللى بتبقى موجودة بمختلف اشكالهم ولبسهم وطريقة كلامهم .. لما اسمع جملة من اتنين بيتكلموا وما افهمش منها اى حاجة خالص واسرح بخيالى كده وابدأ مرحلة التخيل كده هو الموضوع اللى بيتكلموا فيه ممكن يكون ايه اصلا .. والحكاية يا ترى اولها فين وحصل فيها ايه وايه تفاصيلها وظروفها .. ويا ترى هما وصلوا للنقطة دى بعد قد ايه!!  .. واحيانا كمان بحاول أوصل بالحكاية لنهايه كنوع من الفضول البشرى الذى لا ينتهى.

بحب اتفرج على لبس الناس اللى من بيئة واسلوب اجتماعى مختلف عنى .. سواء اعلى او أقل .. ولان فى كلتا الحالتين بشوف حاجات عجيبة بتخلينى اسال هو ازاى الناس دى نزلت من بيتها بالشكل ده !! بس عادى بعد كده بقول ماهو انا كمان شكلى ممكن يبقى غريب بالنسبالهم .. وكل واحد بقى حسب بيئته وتربيته وذوقه فى الاخر ..

احلى حاجة فى الزحمة بالنسبالى انها مليانه دروس ... هى صحيح دروس سريعه ومتسربعه كمان وما فيهاش هدوء خالص بس اهى دروس ومفيدة برضه وبتفرق طبعا حسب نوع الزحمة اللى الواحد بيكون فيها يعني، يعني لو كانت اشارة او كوبرى قافل كالعادة يعني فده بيعلمنى الصبر .. والصبر ده بيزيد لو انا مستعجله او متاخره على حاجه .. وبتعلم التناحه لو مش ورايا حاجه .. بالعكس ده انا ببقى مستمتعه أكتر بالزحمة فى الوقت ده وبتأمل بقى بزيادة ..
فى الزحمة بحب اسرح فى وشوش الناس .. ده بيضحك مع ده .. وده ماشي لوحده وسرحان .. ودى بتتكلم فى الموبايل وهى بتضحك ضحكة مكسوفة .. وده ماشي لوحده بس عينه بتبصص على البنات مع نفسها .. الموضوع ده بيوصللى احساس انى مش لوحدى فى الدنيا .. وان مهما كان عندى هموم حواليا ناس شايله اكتر منى بكتير ..

بتخيل كده وانا مستغربة .. ان معقوله كل البشر دى عندهم دماغ وبيفكروا وبيسرحوا بيها زى ما انا بعمل .. ومعقولة كل الناس دى حبيت واتحبت واتوجعت قبل كده؟؟ ومعقولة برضه ان كل الناس دى شايل هم حاجه، خايفه من حاجه، ومستنيه حاجة .. معقولة ان كل واحد من اللى حواليا عنده حلم وماشي بيدور عليه فى وشوش الناس اللى حواليه .. وسواء كان حلمه قلب يترمى جواه او كان شغل يفتحله باب رزق جديد او حتى كان لعبه عاوز يشتريها لابنه .. 

 كل عين من العيون اللى بشوفها وراها الف الف حكاية .. فى حكايات بتبقى مغرية انك عاوز تعرفها .. وفى حكايات بيبان من اولها انها مملة .. فيه حكايات بنسمعها وحكايات بنحسها .. وحكايات تانية بنجرى ونهرب منها خايفين لو سمعناها ينوبنا منها شوية!!

الزحمة على نغمات اغنية رايقة مفرحة بيبقى ليها طعم تانى .. بتخلينى فى عز ضيقتى اكون مبسوطة .. وكتير بيكون تاثيرها مفيد اكتر من لحظات الهدوء اللى ممكن اعيشها .. لانى بحس انى فى وسط الناس هما بيجروا من حاجة او من حاجات وانا وبتحرك بالتصوير البطئ .. وكأنى واقفة ورا زجاج البانورما بتفرج عليهم وبراقهم .. وهما مش شايفنى أصلا ..

انا خلاص بطلت اكره الزحمة .. وبدأت استمتع بيها!!



ليست هناك تعليقات: