الجمعة، سبتمبر 18، 2009

مصائب قوما عند قوم فوائد




مصائب قوما عند قوما فوائد فعلا كل ما الواحد بيعيش اكتر بيعرف اكتر وبيتأكده من حاجات كده بصورة اكبر برضه.

ببساطه كان عندى امتحان النهاردة (17/9/2009) امتاحن آخر ليفل انجليزى ليّ فى الجامعه الامريكية, وطبعا كنت مرعوبة من الامتحان على الاخر, علشان الليفل ده هتطلع بيه الشهادة الاخيرة اللى هتتكتب فى السى فى (CV) بتاعى بعد كده وانا من عادتى بقى انى باتوتر فى الامتحانات المهمه كده.

ليلتها بقى ما نمتش اساسا, بما اننا فى رمضان يعنى نمت بعد الفطار الليلة اللى قبلها وصحيت الساعه 12 بليل, ومانمتش الا تانى يوم بعد الفطار.

طبعا كنت بذكار شوية واتفرج على التلفزيون شوية واكل شوية واقعد على الكمبيوتر شويتين, لحد لما جه معاد نزولى من البيت.

نزلت بالسلامه, وبعد لما وقفت شوية كده فى الشارع مستنيه حاجه اركبه, عدى المنى باص اللى انا عايزه بس كان واخد أقصى الشمال, فطبعا طبعا ما وقفش, وانا اعصابى تتحرق مش مهم, مش مشكلة السواق يعنى, دى اعصابى انا مش اعصابه هو يعنى.

بس خير خير,, قلت لو كمان ربع ساعه ما فيش مينى باص تانى جه هاخد تاكسى وامرى لله, بس مشكلتى بقى انى مش عارفه لو ركبت تاكسى هاقله انا رايحه فين بالظبط, منطقة ما باعرفش اوصفها ولا أسميها بصراحه.

شوية وجيه منى باص تانى وكان ايه بقى, فاضى ورايق وزى الفل, وانا قعدت اراجع شوية كده, وكنت باضحك بينى وبين نفسى, اصلى افتكرت نفسى ايام امتحانات الجامعه, لما كنت بقعد ارجاع فى المواصلات كده برضه.

نزلت من المنى باص قبل الامتحان بالظبط بخمس دقايق, كنت تقريبا باجرى فى الشارع علشان الحق اوصل فى المعاد، اصل المدرسة بتاعتنا فى الكورس كانت بتقول ان الامتحان صعب طويل ومحتاجين كل دقيقة فيه.

آن آن آآآآآآآآآآآآآن

اجمل احساس بقى فى الدنيا لما وصلت قدام مبنى الجامعه الأمريكية العريقة لقيت اتنين اصحابى معايا فى الكورس واقفين قدام المبنى من تحت, انا استغربتهم اوى وشاورتلهم كده يالا اطلعوا بسرعه انتوا لسه هتقفوا وترغوا ولا ايه, بس هماش شاورولى علشان اروحلهم, قلت اروح اشوف فيه ايه كده, لقيتهم بيزفوا ليا الخبر السار جدا بزيادة

الامتحان اتلغى

اه والله, الامتحان اتلغى, علشان انفلونزا الخنازير, وتأجيل الدراسه ل 3 أكتوبر , فبالتالى كل الأنشطة التربوية اتأجلت لحد 3 أكتوبر بقى , واحنا بقى امتحانا اتلغى خالص وهناخد الدرجة بتاعتنا على نسبة الكويزات (quizzes) اللى كنا بنمتحنها طول فترة الكورس.

وبس كده, خلصت من الامتحان على خير, بس عمرى ما هنسى الموقف ده ابدا, ما هو اصله كان اخر كورس, فهيفضل ذكرى للأبد, وهتفضل أنفلوزنا الخنازير بكل أضرارها ليها الفضل انها خلصتنى من الامتحان, وربنا يلطف بينا من شرها ياااااااااارب وفعلا مصائب قوما عند قوما فوائد.

هناك تعليقان (2):

EnlighTened يقول...

7elwa ya do3a2, :))))
و فعلا مصاءب قوم عند قم فوائد

Unknown يقول...

:))
شفت بقى

شكرا لتعليقك